学術論文 | Journals :

山岡 潤一, 筧 康明,  新山龍馬:“BlowFab: レーザ加工による再利用可能で硬質なインフレータブル構造体の造形”, ヒューマンインタフェース学会論文誌, Vol.21 No.1, (2019)

山岡 潤一, 筧 康明: “ProtoMold: 形状が変化する型と真空成形による 素材再利用可能な高速プロトタイピング”, 情報処理学会論文誌,60巻2号 (2019)

山岡 潤一, 筧 康明:“dePENd: ボールペンの強磁性を利用した手描き補助システム”, 情報処理学会論文誌, 55巻 4号,pp. 1237 – 1245(2014.4).

山岡 潤一, 筧 康明:“NeonDough:導電性粘土を用いた光る粘土細工”, ヒューマンインタフェース学会論文誌,Vol. 14, No. 4, pp. 341-350 (2012. 11)

筧 康明, 山岡 潤一, 赤塚 大典, 苗村 健: “Tablescape Animation: 手描きキャラクタと卓上オブジェクトを用いた即興的アニメーション制作環境” 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 15, No. 3, pp. 389-396 (2010.9)

International Conferences | 国際学会:

Michinari Kono, Osamu Kabashima, Norio Sasaki, and Junichi Yamaoka. 2020. Pre-Eating Play: Fabrication Experiences for Playful Human-Food Interaction. In Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY ’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 160–168. DOI:https://doi.org/10.1145/3410404.3414228

Junichi Yamaoka. 2020. Rapid and Shape-Changing Digital Fabrication Using Magnetic Thermoplastic Material. In ACM SIGGRAPH 2020 Posters (SIGGRAPH ’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 13, 1–2. DOI:https://doi.org/10.1145/3388770.3407439

Hiroki Kaimoto, Junichi Yamaoka, Satoshi Nakamaru, Yoshihiro Kawahara, and Yasuaki Kakehi: “ExpandFab: Fabricating Objects Expanding and Changing Shape with Heat,” In Proceedings of the Fourteenth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction (TEI ’20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 153–164, 2020. DOI:https://doi.org/10.1145/3374920.3374949

Junichi Yamaoka, Mustafa Doga Dogan, Katarina Bulovic, Kazuya Saito, Yoshihiro Kawahara, Yasuaki Kakehi, Stefanie Mueller. “FoldTronics: Creating 3D Objects with Integrated Electronics Using Foldable Honeycomb Structures.” In Proceedings of CHI ’19 (to appear).

Junichi Yamaoka, Ryuma Niiyama, and Yasuaki Kakehi. 2017. BlowFab: Rapid Prototyping for Rigid and Reusable Objects using Inflation of Laser-cut Surfaces. In Proceedings of the 30th Annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology (UIST ’17). ACM, New York, NY, USA, 461-469.

Junichi Yamaoka and Yasuaki Kakehi. 2017. ProtoMold: An Interactive Vacuum Forming System for Rapid Prototyping. In Proceedings of the 2017 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’17). ACM, New York, NY, USA, 2106-2115.

Junichi Yamaoka, Yasuaki Kakehi: “dePENd: augmented handwriting system using ferromagnetism of a ballpoint pen”,In Proceedings of the 26th annual ACM symposium on User interface software and technology (UIST ’13). ACM, New York, NY, USA, pp203-210(2013.10),Paper.

Ryo Suzuki, Junichi Yamaoka, Daniel Leithinger, Tom Yeh, Mark D. Gross, Yoshihiro Kawahara, and Yasuaki Kakehi. 2018. Dynablock: Dynamic 3D Printing for Instant and Reconstructable Shape Formation. In Proceedings of the 31st Annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology (UIST ’18). ACM, New York, NY, USA, 99-111.

Junichi Yamaoka, Kazunori Nozawa, Shion Asada, Ryuma Niiyama, Yoshihiro Kawahara, and Yasuaki Kakehi. 2018. AccordionFab: Fabricating Inflatable 3D Objects by Laser Cutting and Welding Multi-Layered Sheets. In The 31st Annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology Adjunct Proceedings (UIST ’18 Adjunct).

Junichi Yamaoka and Yasuaki Kakehi: ” MiragePrinter: interactive fabrication on a 3D printer with a mid-air display”,SIGGRAPH 2016 Studio(2016.7)

Junichi Yamaoka and Yasuaki Kakehi: “DrawForming: An Interactive Fabrication Method for Vacuum Forming”,TEI 2016 Demo (2016.2)

Junichi Yamaoka, Yasuaki Kakehi,“A pen-based device for sketching with multi-directional traction forces”, User interface software and technology(UIST2014, Demo), pp. 43-44, (2014.10).

Mayu Yamashita,Junichi Yamaoka and Yasuaki Kakehi : “ enchanted scissors – A Scissor Interface for Support in Cutting and Interactive Fabrication ”, ACM SIGGRAPH 2013, Posters ( 2013, Jul. 21-25 )

Junichi Yamaoka and Yasuaki Kakehi: “NeonDough: Crafting With Interactive Lighted Clay,’’ ACM SIGGRAPH 2012, Posters, (2012.8) Yasuaki Kakehi, Junichi Yamaoka, Daisuke Akatsuka, and Takeshi Naemura: “Tablescape Animation: A Support System for Making Animations Using Tabletop Physical Objects,” accepted to ACM SIGGRAPH 2009 Talks (2009.8).

Domestic Conferences | 国内学会:

馬華,山岡潤一, “導電性スパンコールを用いた入出力ウェアラブルインターフェースの提案”, 第25回一般社団法人情報処理学会シンポジウム インタラクション2021, インタラクティブ発表, 2021年3月10-12日,(2021).

前田容那,河野通就,山岡潤一, “可食ビーズを用いたフードプリント手法の提案”, 第25回一般社団法人情報処理学会シンポジウム インタラクション2021, インタラクティブ発表, 2021年3月10-12日,(2021).

加藤敬太,山岡潤一, “任意の服をスマートウェア化できる着脱可能な機能性アップリケの提案”, 第25回一般社団法人情報処理学会シンポジウム インタラクション2021, インタラクティブ発表 (プレミアム発表選出), 2021年3月10-12日,(2021).

掛札 悠満,山岡 潤一,”紙の吸水効果を利用した時間計測ディスプレイの提案”, 日本ソフトウェア科学会インタラクティブシステムとソフトウェア(ISS)研究会 WISS 2020, 査読なし発表, 2020年12月16-18日, (2020).

椿 麻衣,山岡 潤一,”粘土とモジュール式の芯材を用いたデジタル知育玩具の提案”, 日本ソフトウェア科学会インタラクティブシステムとソフトウェア(ISS)研究会 WISS 2020, 査読なし発表, 2020年12月16-18日, (2020).

工藤 大樹,山岡 潤一,”形状設計可能な紙バネ構造の簡易製造手法”, 日本ソフトウェア科学会インタラクティブシステムとソフトウェア(ISS)研究会 WISS 2020, 査読なし発表, 2020年12月16-18日, (2020).

梁 文碩,山岡 潤一,”直感的なサウンドデザインのための柔軟な音楽インタフェースの提案”, 日本ソフトウェア科学会インタラクティブシステムとソフトウェア(ISS)研究会 WISS 2020, 査読なし発表, 2020年12月16-18日, (2020).